onsdag den 12. april 2017

1 down, 15 to go - eller oprydning på "garnværelset" - eller det mest billedtunge indlæg, jeg nogensinde har skrevet

Jeg har ikke meget at vise på min blog for tiden. Det har to årsager. Den ene årsag er,at mit arbejde "trækker tænder ud" for tiden. Den anden er, at jeg simpelthen ikke ejer evnen til at gøre  noget strikke/hækletøj færdigt for tiden. Måske hænger det lidt sammen?
Men i dag har jeg haft fri - og nydt at bruge tid på at rydde op på mit "garnværelse".
Men  hold da op, hvor jeg fandt uafsluttede projekter - og et færdigt projekt.

Først det færdige. Pigebarnebarns-tæppe. Som har været færdigt noget tid, men endnu ikke afleveret til modtageren.







Tæppet er hæklet med tyndt uldgarn, fra Garnudsalg.dk, Holst garn, Garngaragen og andre. Hæklenål 3 mm. Opskriften har jeg glemt, hvor jeg har fra.

Det var one down, nu kommer Fifteen to go.....

For en del år siden, købte jeg bogen "Great American Afghan" og så fik jeg ikke gjort mere ved det. Nu er der en facebook-gruppe der strikker tæppet. Jeg forsøger at få strikket en firkant engang i mellem. Der er lang vej endnu.  Uld fra Holst garn, strikkepind 3- 3.5 mm.



Strikkebøger fra 1980´erne kan også være en inspiration. Edina Ronay Knitwear Collection fra 1988 (tror jeg) har blandt andet denne trøje, som jeg godt kunnet tænke mig, at iføre mig (måske dog knap så firkantet over skuldrene)





Foreløbig er jeg, i løbet af et år, nået til 10 cm. på eet ærme.....






Jeg har en bog med gamle færøske strikkemønstre og en masse Naviagarn, købt når jeg har været på Færøerne. Her er tre næsten færdige små punge, traditionelle færøske mønstre, rødt foerstof og hanke, og næsten - men ikke helt færdige.
Det er rigtig længe siden, at de nåede her til - og ikke længere.










Jeg har strikket et par Peasy-er. Og har gang i en mere. Uld/bomuld, købt vist nok hos Fru Jensens Unikum for en del år siden. Den skal nok blive færdig.





Tjaa. Starten på en petroleumsblå trøje. Jeg har glemt, hvilken opskrift det var. Så det er nok et optrævlingsprojekt.



Clara-kjolen. Eller kjole med mønster fra Sandness. Den har jeg forsøgt mig med et par gange. Men jeg synes ikke at den bliver OK. Den  er meget bred i forhold til babystørrelsen, synes jeg. Opskriften er fra Sandness, garnet er det anbefalede, strikkefastheden passer, men jeg synes den har en forkert facon. Måske skal den bare strikkes færdig og vaskes.




En rigtig gammel UFO. En trøje til mit yngste barnebarn. Trøjen er størrelse 2 år, yngste barnebarn er nu 7 år....



Og endu en meget, meget gammel ikke-færdig ting. Skrå rib, som jeg begyndte at strikke - og næsten blev færdig med i 2011...


 Bolero til pigebarnebarn - mangler kun eet ærme...


Jeg og mine børn hedder Sloth til efternavn. Sloth er- jo på engelsk, - dovendyr, måske lidet flatterende, men vi har da en svaghed, for de søde smilende, dovne dyr. Så jeg gik i gang med at lave en hækleopskrift på et dovendyr. Længere end her er jeg ikke nået.


Og et halvt tæppe har jeg også liggende..


Og to halvt strikkede sjaler. Et i alpakka og et i silk kid mohair fra Garnudsalg. Jeg er ikke helt sikker på hvilket sjaler, det er jeg strikker her.


Ulveunger, hedder den. En opskrift fra Filcolana, garn Arwetta Classic - Opskrifter fra Filcolana har jeg altså kæmpet med engang i mellem. Jeg kan ikke få dem til at passe. Heller ikke den her. Den blev alt for stor, og jeg manglede garn, og måtte købe noget i en anden indfarvning. Efter et par års gemning, har jeg nok snart et barnebarn, der er stor nok til den. Så den skal måske snart gøres færdig.


 Hov- da. Et sjal mere, der ikke er færdigt. Yndlingsgarn, Scrumptios lace, Yndlingssjal, Haruni.


Opskrift Persille, garn Indiecita. Størrelse 1 år. Endnu en opskrift fra Filcolana, som jeg ikke kan få til at passe.



og inspireret af Mosekonen s oprydning i strikkekurve, ligger alle mine ufærdige projekter nu i een - meget stor strikkekurv - og skal flyttes til færdig-kurven :-)

5 kommentarer:

  1. Tak for denne (herlige) genkendelige situation!
    Det værste er næsten, når man ikke kan huske, hvilken model det var, man egentlig var i gang med....

    SvarSlet
  2. Ihhh Susan... Tak fordi du deler dit smukke strik og dine ufoer. Nu føler jeg mig ikke helt alene med mine ufærdige strikkerier. Du strikker nogle fantasiske mønstre. Desværre er min koncentration ikke til den slags mere. Ødelagt for mange år siden, men jeg nyder at strikke, selv de enkle ting.
    Barnetæppet ser så smuk ud og jeg tror helt sikkert det vil glæde.
    Ha en skøn dag

    SvarSlet
  3. Jeg fik da også lige et grin og nåede lige at tænke: Jeg kan trods alt godt huske, hvad jeg har gang i selvom det er meget, men så er der jo lige 'perlesjalet' - jeg aner simpelthen ikke hvad det er for en opskrift, he he ☺ Skønt tæppe til dit barnebarn ☺ og mange dejlige projekter undervejs - mon ikke dem du kan genkende bliver færdige en dag? ;-) Rigtig god påske

    SvarSlet
  4. Sikken en masse skønne projekter. Vie r jo rige til overflod når vi kigger på vores strikketøj - og det hæklede selvfølgelig. Meget smukt tæppe, og så prøver jeg lige at blive inspireret til oprydning. Først på året tænkte jeg, at jeg bare ville strikke mig igennem, men.....

    SvarSlet
  5. Sikke mange dejlige projekter!! Jeg ville starte med at trævle dem op der ikke bliver til noget også de lavt hængende frugter - færdiggørelse af dem der er hurtigt færdige. Det motiverer mig - spændt på om det motiverer dig?

    SvarSlet